26.02 2010

RUC-studerende vinder Arbejderhistorieprisen 2009

Den årlige arbejderhistoriepris er blevet tildelt den tidligere RUC-studerende Anne Brædder for hendes speciale ’På lige fod med mændene’, der omhandler bryggeriarbejderkvinder, deres faglige kampe, arbejdsforhold og deres selvforståelse som både, kvinder, mødre og arbejdere.

I Arbejdermuseets begrundelse lyder det bl.a.:  ”Anne Brædder får prisen for en fremragende undersøgelse af de københavnske kvindelige bryggeriarbejderes arbejdskampe 1949 – 75 (…)

Anne Brædder viser, hvordan de kvindelige bryggeriarbejderes forestillinger om, hvad kvindekønnet var og skulle være ændrede sig. Hun viser også, at det havde direkte indvirkning på de faglige kampe, som kvinderne førte i tre årtier efter 2. verdenskrig.”

Den tidligere RUC-studerende, der blev kandidat i efteråret 2009, er glad for at vinde prisen, især fordi omtalen bidrager til at gøre hendes undersøgelse tilgængelig for folk uden for forskningsverden: ”Det er fedt at få formidlet det, man har arbejdet med. At det ikke bare står på et bibliotek og samler støv. Det har også allerede kastet en del af sig, bl.a. har DR kontaktet mig, og jeg skal også ud og holde en række foredrag forskellige steder. Og så er det jo bare dejligt, at der er andre end en selv, der synes, at det, man beskæftiger sig med, er spændende.

Om undersøgelsen fortæller hun: ”Noget af det, der overraskede mig mest, var, hvor tydeligt det fremgik af mødereferater og protokoller - som var relateret til deres arbejde - hvor meget moderrollen og de huslige pligter fyldte i bryggeriarbejderkvindernes bevidsthed”. Anne Brædder er kandidat i Historie og Kultur- og sprogmødestudier fra RUC, og arbejder på Museum Lolland-Falster, hvor hun laver et forskningsprojekt - om Femø Kvindelejr – der bl.a. senere skal danne grundlag for en udstilling på museet. Arbejderhistorieprisen 2009 deles med Kristian Bruhn Henriksen for hans afhandling ’Demokraten - en politisk-ideologisk biografi om demokraten Hans Hedtoft’.

Om Arbejderhistorieprisen

Arbejderhistorieprisen er på 15.000 kroner og er blevet uddelt af Arbejdermuseet & Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv, Selskabet til Forskning i Arbejderbevægelsens Historie og Foreningen Arbejdermuseets Venner siden 1993. I år fik bedømmelsesudvalget 10 afhandlinger til vurdering.

Send rettelser til webmaster

Find vej

Roskilde Universitet
Universitetsvej 1, Postboks 260