Næsten alle tvangslukkede plejehjem i England er privatejede

Dansk forsker har analyseret data for alle plejehjem i England siden 2011, og det viser sig, at det hovedsageligt er private profitdrevne plejehjem, der tvangslukkes af myndighederne.
Plejehjem

Forskere fra RUC, Oxford Universitet og Michigan Universitet har undersøgt konsekvenserne af privatisering af plejehjem i England. Forskerne har kigget på mere end 60.000 tilsynsrapporter for alle plejehjem i England (cirka 30.000) i perioden 2011-2023.

Det er der kommet en forskningsartikel ud af, som netop er udkommet i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Lancet Healthy Longevity. Analysen viser, at private profitdrevne plejehjem udgør langt de fleste af de institutioner, der blev tvangslukket i perioden. Helt nøjagtig var 804 ud af 816 lukkede plejehjem private for-profit etablissementer.

”Stort set al den forskning, der bliver lavet i engelsk kontekst, viser, at de private plejehjem klarer sig dårligere. Men alligevel får de en større og større markedsandel. Vores forskningsresultater er også relevante i en dansk kontekst, da der også her er debat om den private sektors fremtidige rolle i ældreomsorgen,” siger Anders Bach-Mortensen, som er lektor ved RUC og postdoc ved Oxford.

Han forklarer, at der i mange år har været stor diskussion om udlicitering i England, men at det kun er gået én vej siden 1990’erne.

Offentlige, selvejende og private plejehjem i England

• I dag er kun omkring 3 procent af plejehjemmene i England kommunalt ejede.

• Cirka 12 procent er selvejende (non-profit).

• Resten (85 procent) er private (for-profit).

Forskerne bag undersøgelsen

Undersøgelsen af konsekvenserne af privatisering af plejehjem i England er udført af lektor i Social Care and Policy ved Roskilde Universitet og seniorforsker ved Oxford Universitet, Anders Bach-Mortensen sammen med Benjamin Goodair (Oxford Universitet) og Michelle Degli Esposti (Michigan Universitet).

Læs forskningsartiklen i Lancet Healthy Longevity